zaterdag 28 september 2013

Frambozen brownies!


Gisteren kreeg ik een leuke 'lezersvraag'! De vraag ging over of ik iets lekkers wist voor een verjaardag... en of ik dat weet!:-) Deze frambozen brownies vond ik in maart in de Allerhande en heb ik zelf gemaakt voor mijn verjaardag en later nog een keer voor het familieweekend met mijn schoonfamilie. Er bleef niets van over en iedereen was enthousiast, daar komt bij dat zelfs de beginnende bakker dit kan maken! Succes gegarandeerd!

Voor de oplettende lezer is dit recept niet suikervrij (maar dat hoeft van mij ook niet op een verjaardag of met een ander feestje:-)) en in zelfrijzend bakmeel zit wel een E-nummer. Ben je een beginnende bakker dan stel ik voor dat je dit even voor 'lief neemt', want het is sowieso beter en lekkerder dan wat in de winkel ligt.
Ben je gewend om zelfrijzend bakmeel zonder E-nummers te maken dan kun je 200 gr. (spelt)meel/bloem gebruiken en anderhalve theelepel wijnsteenbakpoeder. Deze wijnsteenbakpoeder is te koop bij natuurwinkels.


Benodigdheden:
  • 250 gr. boter
  • 250 gr. pure chocholade
  • 1 vanillestokje
  • 6 eieren
  • 200 gr. suiker
  • 200 gr. zelfrijzend bakmeel
  • 2 bakjes frambozen (รก 125 gr. uit de diepvries)
  • 100 gr. witte chocolade (in stukjes)
  • ovenschaal (die van mij was 35 x 25, maar iets groter/kleiner kan geen kwaad)
Verwarm de oven voor op 170 graden. Smelt de boter in een steelpannetje. Hak ondertussen de pure chocolade in stukken. Neem de pan van het vuur en roer de pure chocolade door de boter, zodat de chocolade gaat smelten.

Snijd het vanillestokje open en schraap met de punt van een mes het merg eruit. Doe dit met de eieren in een grote kom. Klop in 3 min. luchtig met een mixer en voeg in delen de suiker toe. Schep de gesmolten chocolade om en schenk al roerend bij het eimengsel. Zeef (niet gewoon erin gooien) het meel erboven en schep er luchtig door.

Meng 1 bakje frambozen en de helft van de witte chocolade voorzichtig door het beslag. Doe daarna in de ingevette ovenschaal.

Verdeel de rest van de frambozen en de rest van de witte chocolade erover en bak in ongeveer 30 minuten gaar. Neem uit de oven en laat in 2 uur afkoelen.

Links onderin het resultaat van de frambozen-brownies!


Tip: wil je de brownies mooi uit de ovenschaal krijgen, dan moet je niet alleen de ovenschaal invetten maar er nog een bakpapiertje in leggen en dan pas het beslag erin. Dan gaat het niet aan de onderkant plakken.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten