vrijdag 27 september 2013

Frisse quinoa salade!


Veel Nederlanders eten standaard brood als lunch en dat heb ik zelf ook heel wat jaren gedaan. Sinds een jaar eet ik niet meer standaard brood als lunch, maar heerlijke alternatieven zoals een salade, omelet, spelbrood etc. en het bevalt mij prima! Sterker nog: ik merk dat ik meer geniet van mijn lunch en dat is altijd mooi meegenomen:-)

Als ik een salade wil maken dan kies ik vaak uit drie soorten salades: couscous salade / quinoa salade / 'gewone ' sla salade. Met zo'n strakblauwe lucht als vandaag had ik zin in een frisse quinoa salade. Voordat ik uitleg hoe je deze salade kan maken, leg ik eerst uit wat quinoa precies is.

Uitleg quinoa:
De van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant betekent letterlijk 'supergraan', de zaden van de plant lijken op graankorrels. Eén van de voordelen van quinoa is dat het 'compleet' is. Er zitten vitamine, proteïnes, mineralen, ijzers en vezels in. Daarnaast is het ook glutenvrij, dus uitstekend te gebruiken door mensen met een glutenintolerantie of als je gevoelig bent voor tarwe. Door de hoge voedingswaarde is quinoa een volwaardig alternatief boven rijst, couscous of pasta.

Al met al is het dus niet alleen lekker, maar ook super gezond voor je! Nu snel weer terug naar mijn frisse quinoa salade.

Benodigdheden (1persoons salade):
  • 50 gr. quinoa
  • halve paprika
  • kwart komkommer
  • 1 tomaat of 4 cherry tomaatjes
  • halve citroen
  • olijfolie extra vierge
  • peper
  • zout
  • basilicum blaadjes (optioneel)
  • 1 gekookt ei
Weeg 50 gram quinoa af en kijk goed op de verpakking hoe je dit moet klaarmaken, de kooktijd kan namelijk verschillen (ik zit gemiddeld aan zo'n 12 minuten). Doe koud water in een steelpannetje en leg het ei er gelijk in, zet op het vuur en na 14 minuten heb je een mooi gekookt ei.

Snij ondertussen de paprika, komkommer en tomaat in mooie stukjes. Nu zag ik in mijn koelkast dat ik nog wat basilicum blaadjes had liggen, deze heb ik dun gesneden. Leg alle gesneden groente in een kom. Zet de olijfolie, peper, zout, halve citroen vast klaar.

Als de quinoa gaar is, schep het dan over naar de kom met groentes. Wat olijfolie en de citroensap erover, dan de peper en zout toevoegen naar smaak. Alles husselen en op je bord leggen. Het gekookte ei in vieren snijden en er gezellig bovenop leggen.

Variatietip:
Je kunt eindeloos variëren met deze quinoa salade. Heb je nog een stukje mozzarella liggen in de koelkast? Dan kun je dat prima in stukjes toevoegen. Heb je geen basilicum blaadjes? Geen probleem, dan laat je dat gewoon weg. Gebruik wat je hebt en creëer een smaaksensatie :-)

Enjoy!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen