vrijdag 20 september 2013

Gezonde appelflappen!


Nu eten mijn man en ik e-nummervrij en doordeweeks ook suikervrij. Ik ben gek op het bakken van taarten, cakes, koekjes, hapjes en daar moet ik toch altijd wel geraffineerde suikers gebruiken volgens het recept. Nu ben ik er van overtuigd dat als de basis gezond is (doordeweeks) dat ik in het weekend best een lekkere cake mag bakken met geraffineerde suikers en dat dit niet gelijk mijn lichaam ongezond maakt. Toch raakt het mij wel dat echt overal suiker in zit, of moet, om het lekker te maken en dat het echt overal in zit bleek wel toen ik een pot bruine bonen pakte uit het schap en ook daar zit suiker in... helaas maakte het niet uit of je nu het goedkoopste of duurste potje pakte..

Mijn man is gek van appelflappen en ook daar zit een schep suiker in voor de appels en de bovenkant. Nu heb ik hem onlangs verrast met een 'gezonde' vorm van de appelflap zonder toegevoegde geraffineerde suikers. Ik blij en hij vond het verrassend lekker, dus tijd om het met jullie te delen!

Benodigdheden (voor vier 'appelflapjes'):
  • 2 plakjes roomboterbladerdeeg (koopmans = zonder e-nummers)
  • 1 lekkere appel
  • Abrikozenjam (maakt het lekker zoet)
  • Bakpapier
Verwarm de oven voor op 200 graden en haal je bakplaat uit de oven, want daar komt het bladerdeeg op te liggen.

Haal twee plakjes bladerdeeg uit de diepvries en leg deze op het aanrecht. Bekleed je bakplaat met bakpapier. Zodra het bladerdeeg iets ontdooid is (maar nog niet zacht), snij elk stukje dan doormidden in de lengte zodat je vier stukjes krijgt. Verdeel de vier stukjes over je bakplaat.

Was de appel en snij deze in vier stukken. Ik heb de appel niet geschild, maar het kan wel. Pak 1/4 van de appel en snij hier dunne plakjes van. Doe dit ook met de overige drie stukjes.

Smeer abrikozenjam met een kwastje (of bolle kant lepel) op het bladerdeeg, zorg ervoor dat het hele plakje besmeerd is en leg de dun-gesneden-plakjes appel erboven op (zie foto bovenaan de blog).

Bakplaat in de oven voor ongeveer 20 minuten. Haal de 'appelflappen' uit de oven en leg deze op een leuk servet en genieten maar! Ze zijn het lekkerst als ze nog iets warm zijn, dus als je ze wilt eten om 20.00 uur, begin dan om 19.30 met dit recept:)

Enjoy!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten