vrijdag 14 maart 2014

Lunch ideeën!




Hier is dan eindelijk mijn blog over wat ik nu eet tijdens de lunch! Nederland is echt een land van de 'bruine-boterham-tijdens-de-lunch' cultuur. Er zijn heel wat boeken geschreven over hoe ongezond de boterham is, het boek 'broodbuik' is daar een bekend voorbeeld van. Naast de boeken zijn er ook veel berichten in de media geweest over de voedingswaarden van de bruine boterham met kaas. Ik ben geen voedingsdeskundige en kan dus ook geen wetenschappelijke onderbouwde redenen geven om geen of minder brood te eten. Ook heb ik het beroemde boek 'broodbuik' nog nooit gelezen ;-)

Wel kan ik je mijn verhaal en mening vertellen :-) Daar gaat tie dan! (Terwijl ik dit typ, geniet ik heerlijk van een tomaat-spinazie-omelet! Zie foto bovenaan.)

Ik ben een groot voorstander van een gevarieerd eetpatroon. Als je elke dag tijdens je lunch brood eet, dan krijg je een stuk minder goede voedingsstoffen en energie binnen dan als je elke dag tijdens de lunch wat anders eet en er zijn ontzettend veel variaties te bedenken!Ik heb een week lang foto's gemaakt van de lunches die ik at op het werk of thuis.
Een heerlijke quinoa salade
Een lekker soepje
Yoghurt met lijnzaad, kaneel en een banaan
Rijstewafels met een gekookt ei, rucola en tomaatjes
Tomatensoep (zo neem ik het mee naar het werk - opwarmen en eten maar!)
Speltbrood met kaas, komkommer, rucola en tomaatjes
Omelet met tomaatjes, spinazie en een uitje
Veel mensen denken dat ik ontzettend vroeg opsta om alles te snijden en klaar te maken, gelukkig is dat niet het geval :-) Veel gerechten, zoals de yoghurt-lunch en de salades (quinoa of couscous) kun je de avond van te voren al klaar zetten. Als ik soep als lunch eet, dan is dat de soep die is overgebleven van de avond ervoor. Wij maken dan extra veel soep, zodat we het de volgende dag als lunch kunnen meenemen. Alleen de omelet maak ik 'vers/ter plekke', maar dat doe ik dan ook in het weekend of op mijn vrije dag.

Ik merk dat mensen de lunch zien als iets wat 'moet' en waar geen tijd voor is. Ik heb zelf een lunchpauze van 25 minuten en daar kan ik dit allemaal rustig in opeten. Ik merk dat ik meer geniet van mijn lunch, omdat het een stuk lekkerder en gevarieerder is. Daarnaast heb ik ervaren dat het ook nog eens sneller verteert dan altijd een boterham en dat ik meer gezonde voedingsstoffen binnenkrijg dan eerst. Meer voedingsstoffen heeft weer resultaat gehad op mijn energielevel en op mijn fitheid.

Wel wil ik je een tip geven als je voor het eerst je lunches wil vervangen door wat anders dan brood. Kijk goed hoeveel energie je die dag nodig hebt en kijk dan wat voor lunch daar bij past. Als ik een drukke dag heb, waarin er veel van mij wordt verwacht dan eet ik geen rijstwafels als lunch. Daar heb ik dan niet genoeg aan, maar als ik vrijwel 'niets' doe, dan heb ik daar wel weer genoeg aan. Een soep boordevol groentes is iets waar ik veel energie van krijg, hetzelfde geldt voor de couscous/quinoa salades! Dat eet ik dan ook als ik een lange dag heb.

Conclusie: elke dag wat anders tijdens de lunch levert mij meer energie en fitheid op. Daarnaast geniet ik er bewuster van, omdat het geen gewoonte meer is maar iets wat ik lekker vind. Ik zie er zelfs naar uit! Het hoeft niet veel voorbereidingstijd te kosten, want wat je 's avonds eet kun je gerust gebruiken als lunch of je kunt 's avonds al klaarzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen