dinsdag 19 augustus 2014

Yoghurt met zelfgemaakte bramensap!


Bramen zijn ontzettend lekker en gezond. Ze zitten bomvol antioxidanten! In onze moestuin hebben we in het voorjaar meerdere bramenstruiken gepoot en er zitten al wel wat bramen aan maar nog niet dat je er echt wat mee kunt. Dus zijn we gezellig bramen gaan plukken in de hof van Twello.


En daar hebben we bijna anderhalve kilo bramen geplukt, heerlijk! De meeste bramen heb ik ingevroren om later jam van te maken of lekker door de smoothies. We kwamen thuis en het eerste wat mijn man tegen mij zei: wil je van die lekkere bramensap maken? Dat is zooo lekker door de yoghurt..! En ik was net bezig met mijn blog over yoghurt dus dat kwam perfect uit.

Benodigdheden:

  • 200 gr. bramen (diepvries bramen kun je ook prima gebruiken)
  • 2 eetlepels palmsuiker
  • flesje/potje
Was de bramen en laat ze uitlekken. Pureer de bramen met een staafmixer of eventueel in een keukenmachine. Het is een kleine hoeveelheid dus een staafmixer is net zo handig en sneller schoon te maken.


Duw de bramen-puree door een zeef in een pan. Je houdt dan vruchtvlees-resten over. In de pan ligt een heerlijke sap zonder de harde stukjes en pitjes. Je kunt het vruchtvlees eventueel invriezen en later door een smoothie doen. Zorg ervoor dat je al het sap eruit geduwd hebt. 


Verwarm het sap in de pan op het vuur en voeg de twee eetlepels palmsuiker toe. Je kunt ook meer suiker toevoegen, dan wordt het wat minder zurig maar ook palmsuiker wil ik niet te veel gebruiken en voor ons was 2 eetlepels prima te doen. Kook het sap ongeveer 7-10 minuten, roer regelmatig. Daarna is het bramensap klaar om af te koelen.



Als het sap lang genoeg gekookt heeft, kun je het in een potje of flesje doen. Let op: ik heb het flesje niet uitgekookt en niet vacuĆ¼m laten trekken, hierdoor is het niet lang houdbaar. Dat was ook niet onze bedoeling, wij wilden het gelijk gebruiken :-) Ook doordat er zo weinig suiker in zit, is het niet weken of zelfs maanden lang goed te houden. In de koelkast is het nog prima een paar dagen houdbaar.


Wil je yoghurt met een bramensmaakje? Voeg dan wat eetlepels van deze heerlijke bramensap toe! Manlief was weer helemaal blij en genoot van zijn yoghurt met bramensap :-)



Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten